Ce este Anaf?
Anaf (Administratia Nationala a Finantelor Publice) este organismul guvernamental care administreaza si gestioneaza politica, bugetul si finantele publice in Romania. Aceasta organizeaza si coordoneaza activitatile de recuperare a impozitelor si taxelor restante, precum si verificarea conturilor si declaratiilor contribuabililor. De asemenea, Anaf are rolul de a preveni si stopa frauda fiscala.
Cum se face o reclamatie la Anaf?
Reclamatiile se pot face atat in format electronic, cat si in format fizic prin trimiterea unei scrisori sau prin prezentarea unei plangeri la sediul Anaf. Inainte de a face o reclamatie, contribuabilul trebuie sa se asigure ca are toate documentele necesare pentru a sustine plangerea sa. De asemenea, este recomandat sa-i fie transmise cat mai multe detalii si informatii referitoare la reclamatie, deoarece acest lucru va face ca procesul de abordare a acesteia sa fie mai usor si mai rapid.
Ce informatii sunt necesare?
Pentru a face o reclamatie la Anaf, persoana in cauza trebuie sa furnizeze urmatoarele informatii: numele si adresa completa, codul fiscal, seria si numarul de inregistrare, data emiterii actului fiscal contestat, motivul contestatiei si descrierea actiunilor care au generat contestatia. De asemenea, contribuabilul trebuie sa prezinte si un set de documente care sa sustina contestatia, cum ar fi facturile, documente contabile sau chitante.
Cum se face plangerea?
Plangerea poate fi facuta prin posta, fax sau e-mail, insa, in general, cea mai rapida si eficienta metoda este trimiterea unei scrisori prin posta sau printr-un serviciu de curierat rapid. In cazul unui e-mail, contribuabilul trebuie sa furnizeze calitatea de contribuabil si sa mentioneze toate detaliile si informatiile din plangere. De asemenea, contribuabilul trebuie sa mentioneze clar modul in care vrea sa fie contactat in legatura cu plangerea sa.
Care sunt pasii urmatori?
Cele mai citite articole
Dupa ce plangerea a fost trimisa, contribuabilul va primi o notificare prin care se confirma primirea reclamatiei. In aceasta notificare vor fi mentionate si data si ora cand va avea loc audierea contribuabilului. Contribuabilul trebuie sa se prezinte la aceasta audiere si sa prezinte toate actele si documentele necesare pentru a sustine contestatia. Audierea contribuabilului va fi condusa de un functionar al Anaf si dupa ce acesta a studiat toate informatiile si actele prezentate, va emite o hotarare in care se va mentiona daca contestatia a fost acceptata sau refuzata.
Cum pot fi urmarite plangerile?
Contribuabilul poate urmari stadiul plangerii sale prin cateva metode. Acesta poate accesa portalul Anaf si sa verifice stadiul de procesare al plangerii sau poate contacta direct un functionar Anaf si solicita informatii referitoare la stadiul reclamatiei sale. De asemenea, contribuabilul poate sa utilizeze sistemul de monitorizare online al Anaf pentru a verifica stadiul reclamatiei sale.
Ce se intampla in cazul refuzului?
In cazul in care contribuabilul primeste o hotarare de respingere a plangerii, acesta are dreptul sa-si conteste decizia in termen de 30 de zile. Pentru aceasta, contribuabilul trebuie sa depuna o cerere de recurs la sediul Anaf, in care sa mentioneze motivele pentru care contesta decizia initiala. In cazul in care recursul este admis de catre Anaf, plangerea initiala va fi transmisa spre solutionare, iar contribuabilul va primi o notificare cu privire la noile rezultate.
Concluzie
Reclamatia la Anaf poate fi un proces dificil si time-consuming, dar prin urmarea pasilor mentionati mai sus, contribuabilul poate obtine rezultatele scontate in cel mai scurt timp posibil. Totusi, este important ca contribuabilul sa fie pregatit cu documentele necesare in momentul prezentarii plangerii si sa depuna un recurs daca hotararea initiala este refuzata.